Backrooms (Takahuoneet)

Kuvittele, että kuljet satunnaisesti luotujen toimistohuoneiden loputtomassa sokkelossa, missä nämä huoneet eivät juuri poikkea toisistaan. Tunnusomaista näille huoneille on kellertävät, kukkakuvioiset seinätapetit, märän kokolattiamaton ummehtunut haju sekä jatkuvasti surisevat loisteputkivalot, jotka aiheuttavat inhottavaa päänsärkyä.

Et ole näissä toimistohuoneissa yksin. Jokaisen kulman takaa voi paljastua jotain epäinhimillisen hirvittävää.

Tässä artikkelissa otetaan selvää, mitä nämä loputtomat toimistohuoneet ovat ja miten sinne voi päätyä.

Mistä tarina on saanut alkunsa?

Backrooms Creepypasta sai alkunsa 4chan -kuvalaudalta 12.5.2019 lähetetystä viestiketjusta, jossa käyttäjä pyysi muita lähettämään kuvia, jotka herättävät levottomuutta tai tuntuvat muuten vaan pahalta.

Tuolloin laudalle ladattiin ensimmäinen Backroomsia kuvaava kuva, jossa esiteltiin hieman kallellaan oleva kuva kellertävästä käytävästä. Tämän jälkeen toinen 4chanin käyttäjä kommentoi kyseistä kuvaa ja kertoi, että Backroomsiin pääsee, kun ”Noclippaa pois todellisuudesta väärillä alueilla”. Tästä hetken päästä hieman lisää.

Alkuperäinen Backrooms kuva, joka postattiin 4chan kuvalaudalle

Mielenkiintoista on se, että 4chaniin postatun alkuperäisen kuvan sijaintipaikkaa ei tiedetä varmasti. Monet ovat kuitenkin ehdottaneet erilaisia sijainteja ja tämän lisäksi esille on noussut myös ajatus siitä, että kuva olisi luotu digitaalisesti.

Oli niin tai näin, niin musta kuva ja siitä muodostuva käsitys miljööstä on jotenkin todella häiritsevä.

Tietyllä tapaa back roomsista tulee mieleen kauhukirjallisuuden pioneerin H.P Lovecraftin tuotanto.

No clipping

Oletko koskaan käyttänyt videopeleissä koodia, joka antaa sinulle mahdollisuuden kävellä seinien ja jopa koko pelimaailman rajojen läpi? Mun oman videopeliuran alkuvaiheessa näiden niin kutsuttujen Noclip-koodien käyttö oli arkipäivää esimerkiksi sellaisissa peleissä kun Wolfenstain 3D (1992) ja Duke Nukem 3D (1996).

Tyypillinen Noclip-efekti

Pelinkehittäjät lisäsit Noclip -koodeja, jotta tasojen läpi kulkeminen olisi nopeaa. Lisäksi koodien avulla pystyttiin paikallistamaan peleistä erilaisia virheitä.

Varsinkin vanhemmissa peleissä, kuten Doomissa ja Quakessa, seinien läpi kävely saattoi renderöintitekniikasta johtuen aiheuttaa sen että pelaaja joutui perin omituiseen tilaan. Doomissa tätä visuaalista häiriötä tai glitch kutsuttiin nimellä ”Hall of Mirrors

Backrooms Wikin mukaan No clipping puolestaan on toiminto, jossa henkilö liikkuu tarpeeksi nopeasti kulkeakseen kiinteän esineen läpi. Wikin mukaan tämä on pääasiallinen keino, jolla pelaaja siirtyy pelottaviin takahuoneisiin. Kyseessä on yliluonnollinen tapahtuma, jolla kuitenkin on yhtäläisyyksiä niin kutsutun kvanttitunneloinnin kanssa.

No tähän väliin sitten hieman ihan oikeaa tiedettä tunneloitumisesta.

Tunneloituminen eli tunneli-ilmiö on kvanttimekaaninen ilmiö, jonka vuoksi hiukkanen voi tietyllä todennäköisyydellä läpäistä potentiaalivallin, jonka ylittämiseen sillä ei klassisen fysiikan mukaan olisi riittävästi energiaa.

Potentiaalivallilla tarkoitetaan sellaista aluetta, jossa potentiaalienergia on suurempi. Tämän aiheuttaa hiukkaseen vaikuttavat sähkömagneettinen ja joissakin tapauksissa vahva vuorovaikutus.

Potentiaalivalli // Shutterstock

Backrooms wiki kertoo, että vaikka normaaleissa olosuhteissa ihmisellä ei ole tarpeeksi energiaa läpäistäkseen etu- ja takahuoneiden välistä estettä, niin joissakin alueilla tämä este on niin ohut, että sukeltaminen mystisiin takahuoneisiin onnistuu.

Näillä ”No clipping” kanavilla on rajattomasti energiaa ja ne toimivat porttina erilaisten paikkojen välillä. Kannattaa kuitenkin olla varovainen kun juoksentelee päin seiniä, sillä jotkin tällaiset kanavat saattavat päätyä tyhjyyteen eli peleistä tuttuun voidiin.

Tällöin riskinä on vakavat ruumiinvammat, jotka johtuvat valtavista nopeuksista. Vielä ikävämpi kohtalo on edessä, jos takahuoneisiin pyrkijä jää jumiin seinän sisälle. Tällöin kuolema koittaa välittömästi.

Todennäköistä Backr oomsiin on päästä eristäytyneistä paikoista. Tällaisia ovat esimerkiksi hylätyt toimistorakkennukset, erilaiset huoltotunnelit ja muut ihmisten vieroksumat paikat.

Entiteetit

Vaikka takahuoneet voivatkin aluksi vaikuttaa autioilta, niin todellisuudessa siellä ei todellakaan tarvitse olla yksin. Paikalla on nimittäin erilaisia entiteettejä.

Jos entiteetti sana ei ole entuudestaan tuttu, niin sitä voi verrata sanaan olio. Merkittävimpänä erona entiteetin ja olion välillä on se, että entiteetin olemassaolo ei tarvitse olla aineellista.

No ihmisten mielikuvitus on luonut takahuoneisiin jos jonkinlaista olentoa. Osa näistä entiteeteistä on ystävällisiä ja ihmisten kaltaisia. Toiset taas ovat pahantahtoisia ja meidän, tavallisten ihmisten, ajatuskyvyn ulkopuolella. Joka tapauksessa nämä entiteetit on syytä jättää omaan rauhaansa, eikä niiden kanssa kannata lähteä vuorovaikutukseen.

Takahuoneissa seikkailee erilaisia Entiteettejä // Shutterstock

Eräs ja ehkä tunnetuin entiteetti ovat hurtat, jotka on kuvattu epämuodostuneiksi ja maanisiksi olennoiksi. Hurttia tulee välttää kaikin mahdollisin keinoin!

Erilaiset tasot

Kuten erilaisissa Urbaaneissa legendoissa ja Creepypastoissa on tapana, tarina muokkaantuu monien siitä kiinnostuvien henkilöiden kehittäessä siihen lisää ulottuvuuksia.

Jos katsot Backrooms wikiä huomaat, että siellä on luokiteltu valtavat määrät erilaisia tasoja, joihin takahuoneisiin eksynyt voi joutua. Kaikista ”hyväksytyimmän” version mukaan näitä tasoja on kuitenkin vain kolme.

Ensimmäinen taso on nimeltään Aula (Taso 0)

Ensimmäinen taso on se taso, mikä 4chan-foormille postatussa kuvassakin näkyy. Tason 0 huoneet muistuttavat hylätyn myymälän takahuoneita. Tärkeä on kuitenkin huomioida, että mitkään näistä huoneista eivät ole täysin identtisiä.

Tyypillistä Aula-tason huoneissa on jo introssa mainitut kellastuneet tapetit, jatkuvasti kostea kokolattiamatto ja jatkuvasti välkkyvä loisteputkivalaistus. Tasolla 0 omaleimaista on homehtuminen ja tunkkaisen hengitysilman lisäksi erilaista kasvustoa voi nähdä siellä täällä.

Suunnistaminen Aulassa on äärimmäisen haastavaa, eikä apua voi soittaa, sillä laitteet, kuten kännykä eivät toimi kunnolla.

Erilaisia olioita tai entiteettejä kohtaa tasolla 0 harvoin. Jos näin kuitenkin tapahtuu, on syytä olla erityisen varovainen!

Toinen taso on asumiskelpoinen alue (Taso 1)

Tasolle 1 saattaa päätyä kun vaeltelee tarpeeksi kauan Aulassa. Tätä tasoa on kuvailtu massiiviseksi varastoksi, jossa seinille sijoitetut himmeät loistelamput. Joka puolella on sumuista ja kosteaa ja tasolle 1 onkin tyypillistä, että tämä kosteus tiivistyy paikka paikoin lammikoiksi lattialle.

Kuten nimestä voi jo päätellä, niin tasolla 1 on mahdollista saada juomakelpoista vettä ja sähköä, mikä sitten mahdollistaa tasolla pitempiaikaisen oleilun. Yleensä näitä tarvikkeita tulee sattumanvaraisesti ilmestyvistä tarvikelaatikoista, jotka kuitenkin saattavat kadota tai vaihtaa paikkaa.

Turvallista ei tälläkään tasolla ole, sillä välkkyvät loisteputkivalaisimet saattavat välillä sammua jopa tunneiksi. Pimeyden vallitessa vihamieliset entiteetit saattavat ilmaantua paikalle. Tällöin olisi hyvä, jos taskusta löytyisi taskulamppu.

Kolmas taso on Pipe dreams (Taso 2)

En ole ihan varma, miten tässä yhteydessä pipe dreams olisi tässä yhteydessä hyvä kääntää. Yleensä tästä käytetään suomennosta toiveuni tai päiväuni.

Kolmen tason luokittelun mukaan tämä taso on kaikista rappeutunein. Sinne pääsy edellyttää pitkää vaeltelua edellisellä, asumiskelpoisella tasolla.

Taso 2 koostuu pitkistä ja hämäristä betonista rakennetuista huoltokäytävistä, joiden seiniä ja kattoja reunustavat suuret höyryputket. Nämä putket saavat Tason 2 lämpötilan nousemaan erittäin korkeaksi. On puhuttu jopa 93 celsius-asteen lämpötilasta.

Tasolla 2 on vähän ovia, mutta jos sellaisen löytää, se voi johtaa pieniin huoneisiin, jotka pitävät sisällään erilaisia koneita. Lisäksi tasolta löytyy ajoittain metallihyllyjä, josta löytyy muiden alueella kulkeneiden jättämiä esineitä.

Sanomattakin on selvää, että tasolla kaksi löytyy erittäin vaarallisia olioita. Onkin suositeltavaa paeta välittömästi, jos kohtaat tällaisen.

Mitä kauemmin kävelet tasolla kaksi, sitä pidemmälle ja syvemmälle seinissä ja katossa olevat höyryputket menevät. Samalla myös lämpötila nousee, joka puolestaan aiheuttaa kulkijalle vakavia palovammoja. Tässä vaiheessa ei kannata enää jatkaa eteenpäin, sillä jossain vaiheessa tunneli takana sulkeutuu ja kulkija palaa elävältä.

Back roomseihin on näiden kolmen tason lisäksi kehitelty valvatavat määrät erilaisia tasoja, joilla useilla on omat tunnusomaiset piirteensä ja entiteettinsä.

No miten näistä, melko kuumottavista ja ahdistavista takahuoneista pääsee pois. Tästä ollaan montaa mieltä ja kaikkia niitä yhdistää se, että poispääsy ei ole kovin helppoa. Jotkut ajattelevat, että pois pääsee satunnaisista paikoista, joka voi ilmestyä mihin tahansa kerrokseen.

Toisaalta on sanottu, että vasta kun takahuoneista on tullut kotisi, voit lähteä pois.

Takahuoneet populaarikulttuurissa

Back roomseissa kuuluu kaikuja vanhoista elokuvista ja tarinoista. Eräs tunnetuimmista lienee Stanley Kubrickin Hohto, jossa omituisuuksille ei anneta mitään selkeää selitystä. Overlook-hotellin käytävät muistuttavat erehdyttävästi tässäkin videolla esiteltyä kuvausta takahuoneista.

Viimeisinä vuosina Minecraftissa esiintyvä Herobrine tuo mieleen takahuoneiden tunnelman. Herobrine on Minecraftin hyvin yleinen myytti, jonka monet pelaajat väittävät olevan pelissä. Tätä ei kuitenkaan löydy pelin virallisesta lähdekoodista.

Vuoden 2022 Helmikuussa Redditissä esiteltiin myös Minecraft-kartta, joka perustuu Backroomseihin. Kartta on videon kuvaushetkellä edelleen kehitteillä.

Muita Backroomsiin perustuvia pelejä ovat The Backrooms Simulator ja Enter the Backrooms, jotka julkaistiin vuosina 2019 ja 2021.

Yksi kuumottavimmista aiheeseen liittyvistä löytyy Youtubesta Kane Pixels kanavalta. Kanavalle ladattiin Tammikuussa 2022 video nimeltä The Backrooms (Found Footage).

Kannattaa ehdottomasti tsekata toi pätkä. Musta se on äärimmäisen hyvin tehty ja ehkä paras kuvaus takahuoneista. Laitan linkin tähän videoon kuvauskenttään!

Paikka, missä mää törmäsin ensimmäisen kerran Back Roomsseihin oli kuitenkin TikTok, jossa aihetta on käsitelty varsin laajasti. Eräs aika mielenkiintoinen on käyttäjä claire.scheulinin video, jossa hän löytää Air Bnb -majoituksensa kellarista tien hylättyyn ostoskeksuun. Tällä hetkellä tuolla videolla on 8,9 miljoonaa katselua.

Lähteitä ja tutkittavaa

https://youtu.be/LwZIxGAG8xA

https://youtu.be/H4dGpz6cnHo

https://youtu.be/LwZIxGAG8xA

https://youtu.be/9woWpUIhQ9o

https://theghostinmymachine.com/2021/07/12/the-backrooms-explained-everything-you-ever-wanted-to-know-about-the-internets-favorite-non-reality/

https://en.wikipedia.org/wiki/Noclip_mode

https://backrooms.fandom.com/wiki/Noclipping

https://youtu.be/KkGmg1irVWA

https://youtu.be/KkGmg1irVWA

https://youtu.be/yIfeNtWvY4M

https://backrooms.fandom.com/wiki/Noclipping

https://fi.wikipedia.org/wiki/Tunneloituminen

https://www.booksie.com/659467-the-backrooms-entities-explained-vol.-1-chapter-1